piątek, 18 sierpnia 2017

w haiku mym_macierzyństwa wątek_Picasso

Witam serdecznie!

     Od jakiegoś już czasu piszę wiersze na podstawie wybranych dzieł poszczególnych artystów. Tym razem wybór padł na hiszpańskiego malarza Pabla Picassa (1881-1973). Postanowiłam napisać haiku na podstawie opisu i analizy poniższego dzieła, które przedstawia intymną chwilę między matką a dzieckiem. 

     
Wybrany obraz:



Haiku, które powstało na bazie tego obrazu:


ciepły gest matki
czyni dziecko szczęśliwym
- bezpieczny dom



W drugiej dekadzie XX wieku Picasso poznał i poślubił rosyjską baletnicę Olgę Khokhlovą. Z ich związku narodził się syn Paul. Być może to właśnie ją sportretował artysta. Jednakże Olga była osobą o surowym i nerwowym usposobieniu, a w latach dwudziestych malarz był zafascynowany jeszcze jedną kobietą. Nazywała się Sara Murphy i była ciepłą i spokojną matką. Prawdopodobnym jest to, że Picasso połączył cechy obu kobiet, by ukazać swoje wyobrażenie macierzyństwa.

Następny będzie sonet na podstawie jednego z obrazów artysty o imieniu Carlo Carrà.


MIŁEGO DNIA!

Edytowano: 17 IV 2024.

2 komentarze:

  1. Czy kolejny artysta ma związek z futuryzmem w sztuce?

    Wydaje mi się, że z każdym przeczytaniem Twojego utworu odnajduję jego kolejne warstwy. Na ten moment odbieram go tak, że gest matki wobec dziecka tworzy wokół niego jakby barierę ochronną przed różnymi zagrożeniami, tak jak w sumie ,,działa" dom. Wyobrażam sobie takie ,,budowanie" tym gestem ścian, dachu, takiej jakby kostki wokół dziecka. Nie wiem tylko czy w ścianach są okna i czy dziecko może jednak jakoś korzystać ze świata na zewnątrz.

    No to teraz już rozumiem zamysł. :)

    Próbowałem kiedyś malowania, rysowania, wycinania i wyklejania itp. Większość moich obrazków można zakwalifikować do ,,sztuki nowoczesnej", czasem sam nie wiem co chciałem przedstawić na jakimś obrazku. :)

    Dzięki za uznanie, choć tak naprawdę z 70% zrobił obrazek z takim widokiem, który mnie urzekł i zainspirował do napisania wiersza.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja to cały czas nie mam pomysłu na nowe dzieła pisane. Może nad Bałtykiem coś powstanie? Czas pokaże pewnie.

    Picasso akurat w tym obrazie różni się bardzo od swoich późniejszych dzieł. Ale to właśnie w sztuce jest ciekawe, ten rozwój, zmiana stylu itp.

    Bo ja wiem>? Dawno nie malowałem ani nie rysowałem nic.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję Serdecznie za twoją opinię!
Wyrażam nadzieję, że twoje słowa pozytywnie wpłyną na dalszy rozwój niniejszego bloga.

Z wyrazami szacunku,
Luffina