środa, 21 grudnia 2022

Wiersz o anamorfozie

 Witam Serdecznie!


Główną inspiracją dla dzisiejszego wiersza była anamorfoza (gr. przekształcenie). W malarstwie tym słowem określa się zamierzone zniekształcenie obrazu. Jego prawdziwy kształt można odkryć za pomocą takich przyrządów, jak lustro. Można też popatrzeć na niego pod odpowiednim kątem, stojąc w odpowiednim miejscu.

Jeden z najbardziej znanych przykładów anamorfozy można znaleźć na obrazie Hansa Holbeina Młodszego, pt. Ambasadorzy z ok. 1533 r.


anamorfoza


to bardzo śmiałe z twojej strony założyć 

że to co widzisz jest oczywiste

rzucam ci wyzwanie drogi widzu

lecz nie podam wszystkiego na tacy


odczytasz moją wiadomość

jeśli wyjdziesz poza granice narzuconych ram 

jeśli wykażesz się sprytem

spoglądając na mnie inaczej


co zrobisz aby mnie zrozumieć

czego użyjesz by mnie rozszyfrować

wiadomość którą odczytasz

albo cię zadowoli albo zirytuje


ja zaś będę czerpać przyjemność z zainteresowania

którym mnie obdarzasz

i odczuję satysfakcję gdy wyjdziesz z sali 

z poczuciem że nic nie jest oczywiste




To tyle.

Czy słyszeliście wcześniej o anamorfozie?

Co sądzicie nt. mojego utworu?

Dajcie znać w komentarzu.


Miłego Dnia! 🔍

1 komentarz:

  1. Sprawdziłam w słowniku, bo nazwa znajoma, ale chciałam się upewnić, a wiersz świetny!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję Serdecznie za twoją opinię!
Wyrażam nadzieję, że twoje słowa pozytywnie wpłyną na dalszy rozwój niniejszego bloga.

Z wyrazami szacunku,
Luffina