środa, 27 grudnia 2023

W limeryku o jeźdźcu Dürer Albrecht

 Witam Serdecznie!


Przed Wami następny post z serii spotkanie ze sztuką

Znajdziecie w nim limeryk bazujący na jednej z grafik niemieckiego artysty i teoretyka sztuki - Albrechta Dürera (1471-1528).


     Urodził się w wielodzietnej rodzinie w Norymberdze. Ojciec Albrechta był złotnikiem i to w jego warsztacie chłopiec poznawał podstawy złotnictwa oraz rysunku. W 1484 r. Albrecht wykonał Autoportret w wieku 13 lat za pomocą ołówka ze srebrną końcówką. Dwa lata później chłopiec rozpoczął naukę u lokalnego malarza i drzeworytnika Michaela Wolgemuta (1434-1519), którego pracownia wytwarzała drzeworyty dla ksiąg. Po skończeniu praktyki u Wolgemuta, Dürer dużo podróżował po Niemczech i Niderlandach. Po powrocie do rodzinnego miasta w 1494 r., poślubił Agnes Frey, a po kilku miesiącach wyruszył do Włoch, gdzie zwiedził, m. in. Wenecję. Podróż po tym kraju wywarła na Dürerze takie wrażenie, że kilka lat później znów się tam wybrał. W 1495 r. otworzył swoją pracownię w Norymberdze. Tworzył dzieła, w których starał się łączyć elementy charakterystyczne dla sztuki Północnej Europy z tym, co cechowało włoski Renesans. 


Inspiracją do ułożenia limeryku stała się rycina:

Albrecht Dürer, Rycerz, Śmierć i Diabeł, 1513, rycina, 24,8 x 19 cm, National Gallery of Art, Washington D. C. Źródło ilustracji.



Czujny jeździec


Strudzony rycerz konno wąwóz przemierza,

a w drodze duszę swą Bogu zawierza.

Szukają Diabeł i Śmierć jeźdźca słabości,

ale silna jest jego zbroja czujności,

ona lęk przed niebezpieczeństwem uśmierza.


Na twórczość Albrechta Dürera składają się nie tylko obrazy (techniki olejna, temperowa, akwarelowa), lecz także grafiki (miedzioryty i drzeworyty) o tematyce religijnej, portretowej czy autoportretowej. Tworzył serie rycin poruszające wątki biblijne takie, jak: Apokalipsa (1498), Wielka Pasja (1497-1510) czy Życie Dziewicy (po 1500 r.). Wśród jego grafik wyróżniają się trzy powstałe w latach 1513-14, które określono mianem Meisterstiche (można przetłumaczyć jako "mistrzowskie ryciny"). Ryciny owe cechują się niezwykłą techniczną precyzją, jak również bogactwem detali, które prowokują do debaty nad symboliką prac Dürera. Owymi pracami są Melancholia I, św. Hieronim w celi oraz wspomniany już Rycerz, Śmierć i Diabeł.

    Erwin Panofsky w książce The Life and Art of Albrecht Dürer (1955) zaproponował, że Rycerz,... może symbolizować życie chrześcijanina w świecie zmuszającym do podejmowania trudnych decyzji i sprawnego działania. Badacz zwracał też uwagę na to, że choć te 3 grafiki mają niemal podobny rozmiar, to pod względem kompozycyjnym nie ma między nimi związku. Co ciekawe w pamiętniku pisanym w trakcie podróży po Niderlandach, Dürer określał tę grafikę mianem "Jeździec" (niem. Reuter). Artysta tworząc rycinę, mógł nawiązywać do traktatu Erazma z Rotterdamu, pt. Enchiridion militis Christiani (Podręcznik żołnierza Chrystusowego) z 1501 r. 


To wszystko.

Jakie jest wasze zdanie nt. limeryku?

Czy znana jest Wam twórczość Albrechta Dürera?

Dajcie znać w komentarzu poniżej.


W kolejnym spotkaniu ze sztuką będzie sonet dotyczący jednego z obrazów Karla Friedricha Schinkla.


Miłego Dnia! 

2 komentarze:

  1. Biedny wojak i śmierć, i diabeł, krok w krok za nim.
    Limeryk, jak dla mnie, wielce udany. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Durer to artysta bardzo znany, jego prace bogate w szczegóły zadziwiają precyzją.
    Limeryk chyba w pełni oddaje intencje artysty:-)
    jotka

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję Serdecznie za twoją opinię!
Wyrażam nadzieję, że twoje słowa pozytywnie wpłyną na dalszy rozwój niniejszego bloga.

Z wyrazami szacunku,
Luffina